Лише деякі українці, всього близько 1 % населення, зіткнулися в 2015 році з оподаткуванням нерухомого майна. Але в 2016 році ця проблема торкнеться дуже багатьох.

Частково, це пов’язано зі зниженням податкової пільги, а також деякими іншими факторами.


Тому тим, хто планує покупку квартири, слід прислухатися до рекомендацій юристів і підготуватися заздалегідь.

Питання полягає в тому, як правильно провести процедуру оформлення.


Нововведення українського оподаткування


У 2016 році українцям доведеться розплачуватися за 2015. Базова пільга зменшиться у два рази, що для квартир складе 60 м2, а для будинків – 120 м2. З 370 до 180 м2 скоротиться пільга на інші види нерухомості.


Таким чином, цей податок торкнеться власників середнього житла. Порівняно з 2014 роком, коли ставка залежала від розміру житлової площі і становила 1-2,7% від мінімальної зарплати, в цьому році вона становитиме 2%. За місцевими радами залишають право зменшити ставку, і збільшувати пільгу до п’яти разів. Так, для Одеси дана ставка складе 1%.


Доцільність співволодіння в рівних частках


Спільна власність становить близько 70% всієї нерухомості України. І якщо раніше було несуттєво, кому яка площа належить, то тепер, з введенням нового податку, переоформлення житла стало дуже важливим моментом.


ГФС називає 3 способи сплати податку:


  • за квартиру, придбану без виділення часток, податок сплачує один власник;
  • якщо квартира була придбана, як спільна власність, оплачують по частинах;
  • при виділенні часток, оплачується кожна частка окремо.



Андрій Гусельников, один з провідних експертів України, зазначає, що сьогодні покупці квартир все частіше оформляють нерухомість, виділяючи частки членам сім’ї. Найближчим часом очікують зменшення податкових пільг, а таке оформлення дозволить хоча б трохи заощадити. Коли оформляється у нотаріуса договір купівлі-продажу на декількох родичів, то за кожним закріплюється рівна частка.


На думку Юрія Піти, з оформленням часток можна і не поспішати, так як слід підрахувати витрати і ймовірність економії. Адже якщо послуги нотаріуса обійдеться в кілька разів дорожче нарахованого податку, навряд чи гра варта свічок. Крім того, слід враховувати частоту, з якою змінюється податкове законодавство. Є велика ймовірність, що незабаром всі квартири будуть обкладатися податком.


До речі, послуги нотаріуса в Одесі обійдеться від 500 до 3000 грн.


Оподаткування спадщини


При вступі в спадщину умови ідентичні. На сьогоднішній день переоформлення спадщини можливо, наприклад, і на внуків. При цьому сплачується держмито, яка становить 1% від оціночної вартості для спадкоємців першої черги, 5%- для інших і 17% для іноземців. Покупка квартири або будинку буде коштувати ще 1%.


І хоча виділення часток при покупці квартири, на думку експертів, є доцільним, ніхто з них не згадав випадку виділення їх в квартирах чи будинках, куплених раніше. В 2016 році, коли з повідомленнями зіткнутися власники, скажімо, трикімнатних квартир, площею 80 кв. м, питання про виділення часток стане вкрай гостро. Якщо в такій квартирі живе троє, але один власник, доведеться платити за 20 метрів. Якщо кожен в сім’ї власник 1/3 частини, питання знято.


В Одесі ставка складе 1% від мінімальної зарплати. Так що, наприклад, за середню трикімнатну квартиру потрібно буде заплатити 243,6 грн.


На думку нотаріуса Володимира Марченка, слід почати з письмового запиту до ГФС. Справа в тому, що чіткий порядок дій при виділенні часткою не визначений. І в зв’язку з тим, що відчуження власності за фактом немає, податкова оцінка теоретично не потрібна. Проте її наявність не завадить.


Потенційні платники податків


Як стверджують фахівці, з-за тяганини при передачі інформації з БТІ, в базі держреєстру, де формуються оповіщення про нерухоме податок, всього 30-40% житлових об’єктів.


У підсумку, такі податкові оповіщення відправлені всього 1% власників квартир. Наприклад, в Києві, такі оповіщення отримали 9936 з 1 млн. квартир. Треба зазначити, що ймовірність того, що в Реєстрі з’явиться вся інформація, зводиться до нуля. Тому, в наступному році стати одержувачами повідомлень ризикують близько 10% власників нерухомості..


Принципи розрахунку податку


У разі якщо повідомлення було отримано, не варто поспішати з оплатою. Слід перевірити всі розрахунки, вони можуть бути помилкові. Причиною може бути неправильна інформація про площі будинку чи квартири.


Якщо дані ГФС не збігаються з реальними, необхідно здійснити повторну перевірку, надавши всі оригінали документів на об’єкт нерухомості. Експерти стверджують, що у зв’язку з помилковим застосуванням пільг і помилками при розрахунку площі в цьому році було чимало завищених нарахувань податку.




Однак, тільки явні помилки при нарахуванні податків або зовсім мізерні суми дозволяють вирішити подібні непорозуміння в адміністративному режимі.

Що стосується, власників нерухомості у двох і більше сферах, у них є можливість вибирати за правилами якого регіону сплачувати податки.


Юрій Піта, в даному питанні, радить озброїтися копіями рішень міськ – та райрад, а також офіційним листом до податкової за місцем реєстрації, в якому потрібно вказати пільги і ставки вибраного регіону.


Ухилення від податків


Як тільки повідомлення отримано, у вас є 60 днів на сплату податку. 30 днів зволікання коштуватимуть 10%, а більш тривалий строк – 20%. Пеня, яка дорівнює 120% облікової ставки НБУ нараховується додатково щодня по закінченні 60 днів.


Слід пам’ятати, що платіж прострочений навіть на місяць, істотно зростає в розмірі. Так, наприклад, якщо було отримано повідомлення про сплату 5000 грн., доведеться сплатити вже 5662,74 грн. при затримці оплати всього на 30 днів. Ця сума складається наступним чином:

5000 + 500 (штраф 10%) + пеня 30%*120%/365 днів*5500*30 днів





1390
Твітнуть

Читати схоже

Як відбувається процес купівлі квартири

Ринок нерухомості Одеси в 2016 році – прогнози розвитку

Скільки коштує купити однокімнатну квартиру в Одесі у січні 2016 року?